
Real or fake? That’s the question in Misleiden – Fakes from art and science. Stroll offline and online past more than twenty objects from nine Leiden collections that put you on the wrong track. On display from 17 December at Museum De Lakenhal and via digital platform Things That Talk. Do you dare to believe your eyes?
Whether an art object is real or fake is not always easy to say. Sometimes the desire for an object to be real takes over: then a researcher or enthusiast may have struck gold. We want something to be real, even if we can hardly believe our eyes.
SPECIAL FORGERIES
What are counterfeiters’ motivations for doing what they do? And if an object is indistinguishable from the real thing, isn’t it a work of art in itself? These questions are central to the exhibition Misleiden, with which Leiden institutions offer a look behind the scenes of researchers and curators. The exhibition includes, for example, a stingray disguised as a dragon, a forged relief tile and a very cleverly copied eye.
COLLABORATIONS
The exhibition is a special collaboration of nine Leiden institutions: the objects come from the collections of Museum De Lakenhal, het Rijksmuseum van Oudheden, Rijksmuseum Boerhaave, Naturalis, Museum van Volkenkunde and Japan Museum SieboldHuis. There are also contributions from Leiden University Library, het Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten (NINO) en Erfgoed Leiden en Omstreken. The collaborative project is an initiative of Alexander Mouret of the annual conference Brave New World and Fresco Sam-Sin of the digital platform Things That Talk, who is also a guest curator of the physical exhibition.
For the exhibition I was invited to be one of the storytellers. I share about the Leidsche Katoenmaatschappij and the imitations, the fake batiks, they made for the Southeast Asian market. On 17 December the exhibition starts at De Lakenhal with a display on this story & online you can read my story in full here thingsthattalk.net

Echt of nep? Die vraag staat centraal bij Misleiden – Fakes uit kunst en wetenschap. Wandel offline én online langs ruim twintig objecten uit negen Leidse collecties die je op het verkeerde been zetten. Vanaf 17 december te zien bij Museum De Lakenhal en via het digitale platform Things That Talk. Durf jij je ogen te geloven?
Of een kunstobject echt is of nep, valt niet altijd even gemakkelijk te zeggen. Soms neemt de wens dat een voorwerp echt is de overhand: dan heeft een onderzoeker of liefhebber misschien wel goud in handen. We willen maar al te graag dat iets echt is, zelfs als we onze ogen bijna niet kunnen geloven.
BIJZONDERE VERVALSINGEN
Wat zijn de beweegredenen van vervalsers om te doen wat ze doen? En als een object niet van echt te onderscheiden is, is het dan niet een kunstwerk op zich? Die vragen staan centraal in de tentoonstelling Misleiden, waarmee Leidse instellingen een kijkje in de keuken van onderzoekers en conservatoren bieden. Zo zijn in de tentoonstelling bijvoorbeeld een als draak vermomde rog, een vervalste reliëftegel en een wel heel knap nagemaakt oog te bewonderen.
SAMENWERKINGEN
De tentoonstelling is een bijzondere samenwerking van negen Leidse instellingen: de objecten komen uit de collecties van onder andere Museum De Lakenhal, het Rijksmuseum van Oudheden, Rijksmuseum Boerhaave, Naturalis Biodiversity Center, Museum Volkenkunde en Japanmuseum SieboldHuis. Ook zijn er bijdragen uit de Leidse Universiteitsbibliotheek, het Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten (NINO) en Erfgoed Leiden en Omstreken. Het samenwerkingsproject is een initiatief van Alexander Mouret van de jaarlijkse conferentie Brave New World en Fresco Sam-Sin van het digitale platform Things That Talk, tevens gastcurator van de fysieke tentoonstelling.

Boek ‘Misleiden – Schatten van verwarring’
Auteur: Fresco Sam-Sin & Alexander Mouret Fotografie: Cees de Jonge
Verschijnt op 1 April 2022 (echt waar!)
Pas op: de objecten in dit boek zijn vals en verwarrend. Negen Leidse collecties laten zien waarom misleiding de moeite waard is. Voor ons, omdat het knappe objecten met fascinerende verhalen heeft opgeleverd. Maar ook voor misleiders zelf, die er soms goed geld aan hebben verdiend.
Tussen de objecten vind je misleidingen als een eeuwenoud draakje, een Romeinse propagandistische badkamertegel en – jawel – een zeemeermin. Daarnaast bevat Misleiden essays van specialisten over beroemde en beruchte gevallen van fake en verwarring. Eén ding is zeker: na dit boek laat je je niet meer zo makkelijk voor de gek houden.